Mozart golyó


Zsuzsi annyira meghatódott, amikor felfedezte a nevét a Túrós burek receptjénél, hogy most újra megemlítem :-) Neki már célozgattam rá, hogy nekiveselkedek, és ha törik, ha szakad, csinálok házi reform Mozart golyót. Az ígéret szép szó, drága "unokatestvérem"! Csináltam ;-)



Az egyik szemem sír, a másik nevet. Nevet, mert ebben a desszertben minden házi és adalékmentes, úgyhogy okkal lehetünk büszkék, ha elkészítjük. Valamint sír is, mert tudja, hogy bolti magas kakótartalmú csokival egyszerűbb dolgom lett volna... Válasszatok :-)

A házi csokimon van még mit alakítanom, mit ne mondjak, nem egyszerű szép, egyenletes, adalékmentes csokit gyártani, amivel még dolgozni is könnyű. Finomítok rajta, még mielőtt külön posztolom (természetesen majd fehér- és tejcsokival együtt), de a recept (10 deka csokihoz) a jelenlegi állás szerint a következő:

  • 8-10 dkg kakaóvaj
  • 2 nagy ek. kakaópor
  • 2 kisebb ek. méz (ha nem elég édes, mással kell pótolni az édes ízt, pl. pár csepp sztíviával, különben a sok méz miatt már elfolyik a csokink...



Elkészítés: a hozzávalókat gőz felett összeolvasztjuk, de ne forraljuk. Egy kevés kakaóvajat tegyünk félre az elején, és ezt csak akkor keverjük a masszához, ha levettük a gázról. Ez elkezdi hűteni. Folyamatos kevergetés mellett hűtjük, amíg szép fényes és sűrű nem lesz. Vízfürdőbe is tehetjük, de először csak langyosba, ha nem vigyázunk, túlságosan összekapja a hideg. Ez bizony pepecselős. De ez a fázis csak a végén, a bevonásnál fontos. A trüffelkrém elkészítésénél nem kell ezzel bajlódni (ld. a receptet lejjebb...)

Szóval, innen rajtad áll, hogy milyen csokit használsz :-) Jöjjön a golyó receptje!

Hozzávalók kb. 25 golyóhoz:

  • 10 dkg étcsoki és fél deci tejszín a trüffelkrémhez
  • Házi marcipán 20 dkg mandulából - a xilites verziót választottam, mert azt könnyebb öszedolgozni. A víz miatt nem áll el olyan sokáig, mint a mézes, de most nem is ez a cél ;-) Került bele kb. 1 teáskanál valódi mandulakivonat is, ha tudsz szerezni, semmiképp ne hagyd ki!! (Az aromát viszont nem javaslom...) Én most bontottam fel a kis üvegemet, és IMÁDOM! ;-)
  • 10-15 dkg étcsoki a bevonáshoz.


Elkészítés:


  • A trüffelkrémmel érdemes kezdeni, mert ennek még hűlnie is kell. A tejszínt megmelegítjük (forrnia nem kell). Ezután megolvasztunk 10 deka csokit (vagy összeolvasztjuk a kakaóvajunkat, a mézet és a kakaóport), és ha ez kész, folyamatos kevergetés mellett beleöntjük a meleg tejszínt. Hűtőbe tesszük, hadd hűljön.
  • A marcipán elkészítését lásd ITT. A képen azért ilyen furcsa az enyém, mert jelenleg daráló híján vagyok, ezért készen kellett vennem a darált mandulát. Arra számítottam, hogy elég durvára lesz darálva (így is volt), de arra nem, hogy bizony a héja is benne lesz :-) Szóval ezért barna... Ha lehet, blansírozzuk a mandulát, dobjuk kis időre forrásban lévő vízbe, majd ugrasszuk ki a héjából. Így daráljuk le finomra. (Az ízélményen a héja egyébként mit sem változtat ;-)
  • Ha a krém kihűlt (keverjük át) és a marcipán is kész, jöhet az összegyúrás. Nem fogok hazudni, igen, pepecselős, és igen, tökig csokisak leszünk. Ez van :-) Vegyünk a kezünkbe egy kis darab marcipánt, lapogassuk kis koronggá. Tegyünk bele egy kis kupac trüffelkrémet. Ezt nem kell előtte golyóvá gyúrni, mert egy pillanat alatt elfolyik a kezünk melegétől. Kicsit igazgassuk meg az ujjunkkal, azért hajazzon valamiféle golyóformára, majd csomagoljuk be a marcipánnal. Egyszerű, hidd el, ha a kezedben lesz, rögtön látni is fogod, hogy merre tovább. Mivel a krém olvadozik, kicsit keveredni fog a marcipánnal, de ez van, ez a házi édességgyártás szépsége, nem igaz? :-) Legalábbis számomra :-)
  • Tegyük be őket a hűtőbe, úgy hamarabb ráköt majd a csokibevonat.
  • Olvasszuk meg a csokit (vagy a házi csoki hozzávalóit olvasszuk össze és kevergetve hűtsük, amíg kicsit besűrűsödik), majd vonjuk be a golyókat. Én beletettem őket (max. kettesével ajánlom) a csokiba, megforgattam, és két villával tányérra emeltem. Amikor láttam, hogy véges a csokikészletem, beletettem az utolsó néhány darab golyót, és összeráztam az edényt. Ezek kicsit borzasak lettek, nekem ezek is tetszenek... Ezután ismét hűtő, hogy szépen rákössön.

Kedves egészségetekre!



Ha marad a marcipánból, vagy a trüffelkrémből, nem kell kétségbe esni ;-) A marcipámból ajánlom figyelmetekbe a Marcipánkrumplit, a trüffelkrémből pedig készülhet bonbon. Készítsünk golyókat, majd hempergessük meg kakaóporban. Eléggé olvad, ha eleve trüffelbonbonnak állok neki, akkor nem teszek bele ennyi tejszínt, most viszont kifejezetten puha belsőt szerettem volna a Mozart golyómnak. De ennél a pár szemnél ki lehet bírni. Nekem ebből maradt, lett 6 kis golyóm (nem emlékszem pontosan, hogy mennyi, mert Péterem elkezdte nyírbálni a készletet, amint meglátta...)

Hamarosan jövök a tonkababos trüffel receptemmel... ;-)




Megjegyzések