A nagy karamell-teszt

Sosem voltam egy nagy karamelles, de néha-néha megfogott egy karamelles recept. Mivel ez a finomított fehér cukorból sem olyan egyszerű, fogalmam sem volt, hogy mézzel vagy nyírfacukorral hogyan álljak neki. Főleg, hogy egy kis utánajárásnak köszönhetően rájöttem, a nyírfacukrot nem is lehet karamellizálni. Mézzel pedig nem mertem. 
Nemrég meguntam a dolgot és megtörtem a jeget. Még a kristálygombák miatt (akik azóta sajna megfagytak...) volt otthon kristálycukor, így hát ezzel kezdtem, hogy legalább lássam, minek is kell kisülnie. Volt még otthon kókuszcukor és sötétbarna, finomítatlan nádcukrom is, így ezeket is bevetettem. És a mézet természetesen, hiszen alapvetően erre voltam kíváncsi.



A karamellizálás menete: 
  • Egy edényben mindenféle zsiradék és egyéb nélkül megolvasztjuk a cukrot, majd várunk pár percet, amíg a színe aranybarna nem lesz - egyébként az illata is egyértelműen jelzi, ha a karamellünk elérte a tökéletes állapotot :-) Kész a karamell. Ha jónak ítéljük, kapjuk le a tűzről, különben megég. A következő lépést az határozza meg, hogy mi készül belőle.
  • Azt is olvastam, hogy kevergessük, azt is, hogy nem szabad. Én néha megkevergettem...
  • Az edényt érdemes azonnal beáztatni, így könnyebb lesz elmosni. Én serpenyőt használtam, méghozzá a kerámia bevonatút, mert az fehér, és jobban láttam a színváltozást. De bármely tapadásmentes edény megteszi.




Észrevételek:
  • A kristálycukor szépen lassan barnult be, az illata karamelles volt.
  • A méz eleinte eléggé habzik, amikor ez alábbhagy, gyorsan kezd barnulni. Szagolgassuk, érezni fogjuk, ha jó.
  • A kókuszcukor nem olvad meg áttetszőre, és a karamellje sem lesz aranyszínű. Itt is az illatára kell hagyatkozni. Állaga sűrűbb, mint a kristálycukorból vagy a mézből készül karamellé. Különleges íze van, valahogy "karamellesebb", mint a többi. Nehéz leírni, kóstoljátok meg! ;-) Igazi különlegesség.
  • A finomítatlan nádcukor nem volt egyszerű eset. Az igazi, valóban finomítatlan nádcukor fekete, ragacsos és kesernyés íze van - magas melasztartalma miatt.. Épp ezért a karamellje is kesernyés. Ő olvad a legnehezebben, és amint elolvad, szinte kész is, mert utána már könnyen keserűre ég. Itt igazán figyelni kell, és elkapni azt a pontot, ahol kész vagyunk. Ez a legkevésbé folyós, mondhatni éppen hogy kenhető. Füstös, kesernyés íze miatt nem biztos, hogy minden olyan recepthez passzol, amihez karamell kell, de biztos vagyok benne, hogy találunk majd olyat, ahová kifejezetten ő kell ;-)

Megjegyzések

  1. Egy tipp: a karamell készítése után az edénybe önt tejet (ellepje a leragadt cukort) és melegítsd fel kevergetve.
    Eredmény:
    1. az edény teljesen tiszta lesz áztatás nélkül is
    2. a leragadt cukrot is felhasználtad, és mennyei karamellitalt készítettél belőle! (o;

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm :-) Én erre nem gondoltam, csak suvickoltam az edényt, hogy jöhessen a következő tesztalany. De legközelebb nem követem el ezt a hibát! :-)

      Törlés

Megjegyzés küldése