Kovászos kenyér folyékony kovásszal

Úgy éreztem, megértem arra, hogy a gyors kenyeremnél valami vagányabbat is süssek. Ott még nem tartok, hogy a kovászt is magam készítsem, az majd a következő lépcső lesz. 



Bioboltban vettem néhány fajta zacskós kovászt, most ezeket tesztelem. Az első: a folyékony rozskovász. Mivel ezt nem igazán lehet elosztani, megsütöttem az előírt adagot. Másfél kiló kenyér kerekedett belőle, kettőnkre. Még kitart egy darabig :-D
Nem volt ekkora kenyérformám. Két kicsi van, de nem vagyok benne biztos, hogy azokban egyáltalán elfért volna. Különben is, egyben szerettem volna kisütni. Hatalmas (!!) óriás lapos cipó lett belőle... De gyönyörű lett, és finom is. Kedden sütöttem, de még mindig friss. A recept rém egyszerű, a kovász zacskójáról lestem :-D



Hála a házi malmomnak, a tésztáim frissen őrölt, langyos lisztből készülnek. Leírhatatlan élmény :-)

Hozzávalók:
  • 50 dkg tk. rozsliszt
  • 50 dkg tk. búzaliszt
  • egy zacskó folyékony kovász (150g, Biovegan)
  • egy kocka friss élesztő
  • 2 tk. himalája só
  • 1 tk. rapadura (vagy méz)
  • 2 tk. Sonnentor kenyérfűszer
  • 750 ml tisztított langyos víz



Elkészítés:
  • A lisztek feléhez hozzákeverjük az élesztőt, a cukrot, a sót, a fűszert. 
  • Hozzáadjuk a vizet, és a robotgép dagasztókarjával összedolgozzuk. 
  • Ezután hozzáadjuk a kovászt, ezt is eldolgozzuk.
  • Most jöhet a lisztkeverék másik fele.
  • Meleg helyen kb. másfélszeresére kelesztjük.
  • Ezután deszkán dolgoztam tovább, újra átgyúrtam. Irtózatosan ragadt a tészta, szorgalmasan liszteztem a deszkát, a kenyerem jó sokat fel is vett. Nagymamán trükkjét bevetve folyamatosan olajoztam a kezem (Alnatura sütőolaj megteszi). Ő azt mondta egyszer, olajos kézzel kell ragacsos tésztát gyúrni, így nem esünk abba a hibába, hogy túl sok lisztet keverünk bele és kemény lesz. Természetesen igaza van ;-) (Az olajos üveg tiszta tészta lesz, erre készülj...) 
  • Téglalap alakúra nyújtottam a tésztát, feltekertem. Elfordítottam, kinyújtottam, újra feltekertem. Úgy helyeztem a kenyerem, hogy a tekerés széle legyen felül, összenyomkodtam a két végét és bevagdaltam.
  • Újra megkelesztjük, amíg szépen megnő (újból kb. másfélszeresére).
  • A kenyeret a HIDEG sütőbe tesszük, a sütőt 200 fokra állítjuk. Tegyünk egy hőálló edénybe vizet, és helyezzük a sütő aljára, a kenyerünknek gőzben kell sülnie. Épp ezért nem kapcsoltam be a légkeverést.
  • A sütő huppog, ez a gőz miatt van, ne ijedj meg (bár úgyis meg fogsz :-D)
  • Kb. egy órát sütjük, rácson hagyjuk kihűlni. (Én kivettem a sütőből a rácsot, azon hűtöttem, a sütis rácsom attól tartok megadta volna magát a "kis cipóm" alatt :-D.)


Hajrá ;-)




Forrás: Biovegan folyékony rozskovász csomagolása :-)

Megjegyzések